Naturligt glutenfria recept & personlig blogg

Naturopatisk diet, vad är det?

Inlägget innehåller reklam för min konceptaffär Malin’s Foodie Living

 

I veckan har jag upptäckt en ny favoritmysli; ”morotsmyslin” från Primerose’s Kitchen.

Jag upptäckte brandet hos en av mina leverantörer och blev blixtförälskad i de vackra förpackningarna och det medvetna innehållet; alla produkterna är glutenfria och sockerfria. Passar ju mig perfekt! Jag äter glutenfritt och även om jag inte är någon uttalad sockervägrare så vill jag inte ha tillsatt socker i min morgonmysli.

Jag har ännu bara smakat morotsmyslin (som jag tyckte var alldeles ljuuuvlig <3) men jag tvivlar inte på att de andra smakerna är lika goda. I lager finns just nu GOJI, BLACKPEPPER & LEMON GRANOLA, COURGETTE & CACAO GRANOLA, RAW BEETROOT & GINGER MUESLI samt RAW CARROT, APPLE & CINNAMON MUESLI.

 

Men vad jag tänkte skriva om idag är den här kosten som förpackningarna förespråkar… Naturopathic diet? Vad är det? Jag har kollat upp saken. 


Naturopathi (obs, osäker om det är rätt ord på svenska) är en typ av alternativ medicin som syftar till att förebygga och behandla hälsoproblem med så naturliga, icke-invasiva metoder som möjligt (enligt American Association of Naturopathic Physicians). Man strävar till att kroppen ska läka sig själv och behandlar människan ur ett helhetsperspektiv.

En hälsosam kost är nyckeln till denna filosofi. Det finns olika inriktningar här; men gemensamt för dem alla är att de förespråkar obearbetade livsmedel med så lite tillsatt socker eller konserveringsmedel som möjligt. 

En typisk naturopathisk diet rekommenderar att du får ca 40 procent av dina dagliga kalorier från kolhydrater, 30 procent från protein och 30 procent från fett.

De flesta dagliga kolhydrater bör komma från
färgglada, stärkelsefattiga grönsaker
rå frukt
torkade bönor och baljväxter
kokta hela korn som brunt ris, korn eller havregryn.

Som proteinkällor rekommenderas 3 dagliga portioner av
kött från frigående höns eller ägg,
nötkött (av nötkreatur som utfodrats med gräs, osäker om det ens finns i Finland)
vildfångad fisk (tonfisk, makrill och svärdfisk är föbjudet)
råa, ekologiska mejeriprodukter

Som snacks rekommenderas råa nötter och frön
Som matlagningsfett rekommenderas vegetabiliska oljor som till exempel olivolja. 

Livsmedel som undviks är;
alla typer av raffinerat spannmål
raffinerade brödprodukter , även fullkornsvarianterna
Socker och konstgjorda sötningsmedel
Bearbetade eller färdigförpackade varor
Picklade eller fermenterade livsmedel
konserverade och frysta produkter
svamp
överdrivet intag av mejeriprodukter
Potatis
Koffein, alkohol
Fruktjuice

Källor: Primerose’s kitchen, principels och Livestrong .


Så nu är vi lite klokare! Personligen tycker jag det mesta som beskrivs här låter som ganska självklart och i linje med hur jag ser på hälsokost och ”alternativ hälsa” överlag. Vi måste också komma ihåg att läsa de här kostråden ur sitt brittiskt/amerikanska perspektiv. Tror inte nån av oss nordbor finner de här kostråden som särskilt revolutionerande. 

Men lite förundrad är jag kanske över varför svamp är på icke godkänt-listan (är det för ev. gifter?) och likaså fermenterade livsmedel (är det för jäsningen?). Kanske jag har någon alternativ-person bland mina läsare som kan förklara? 

När jag läser såna här listor är jag i början riktigt positivt (jepp men det låter ju bra) tills jag kommer till den sista raden om att bojkotta kaffe (och alkohol). Då börjar nog mina mungipor hänga lite… 😀

Jag är nog ”måtta – med -allt personen” men kan absolut tänka mig att ”hälsokosta” i perioder. Men inte som livsstil. Jag ser inte på mat på ett sånt här livsomvälvande sätt som t.ex tjejjen bakom brandet, Primerose, gör. Jag kan bra äta hälsokost utan att lägga in spiritualism, miljöaktivism, yoga retreats och veganism. Mat är liksom bara… mat för mig. Sen är jag lite smått intresserad av en massa andra saker också men inte så att det skulle definiera mig som person. Jag tjatar om det här bara för att så många vill placera mig i olika fack och jag trivs inte med det. Är så orolig att cementeras ”som någon viss person” enligt vad jag just nu håller på med. Jag vill ha rum att utvecklas och ändra mig. Jag kanske byter karriär helt om några år, vem vet liksom… 

Älskar det här tankesättet: Having a mind that is open to everything and attached to nothing. 

Men men, vad tycker ni om allt det här? Vi kan ju i alla fall komma överens om att det är tacksamt med god och näringsrik mysli utan socker och gluten.



Kommentera

E-postadressen publiceras inte.